Hoe een verkoopfactuur maken?
Een factuur opstellen is voor zelfstandigen vaak het minst leuke gedeelte. Deze checklist verlicht alvast uw facturatieleed.
1) Wat moet ik zeker vermelden op een factuur?
- het woord "factuur"
- uw bedrijfsnaam (+ uw eigen naam indien eenmanszaak)
- de rechtsvorm van uw bedrijf (indien vennootschap)
- het adres van uw bedrijf
- uw BTW-nummer / ondernemingsnummer
- indien je een vennootschap hebt: het woord “rechtspersonenregister” (of de afkorting “RPR”) gevolgd door de vermelding van de zetel van de rechtbank van het rechtsgebied waarbinnen uw vennootschap haar zetel heeft
- uw bankrekeningnummer
- de gegevens van uw klant: naam, adres en BTW-nummer (indien professionele klant)
- volgnummer van uw factuur: de nummers van al je facturen moeten ononderbroken oplopen
- factuurdatum en vervaldatum
- de datum van het belastbare feit of de datum van de ontvangst van (een deel van) de prijs
- een verwijzing naar voorgaande facturen, wanneer voor eenzelfde handeling meerder facturen worden opgemaakt
- gedetaileerde omschrijving van elke dienst en/of product
- maatstaf van heffing = het totaalbedrag exclusief BTW
- toegepast BTW-tarief (6%, 12%, 21% of helemaal niets: zie vraag 2 en 3)
- totaalbedrag van de BTW
- totaalprijs (= bedrag inclusief BTW)
- algemene verkoopsvoorwaarden
2) Moet ik BTW aanrekenen of niet?
Je hoeft geen BTW aan te rekenen indien je aan bepaalde voorwaarden voldoet (bv. kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling) OF omdat je activiteiten gesitueerd zijn in bv. de bouwsector. Download hier een korte toelichting:
3) Wat met buitenlandse klanten?
Er gelden speciale regels voor goederen en diensten die verkocht of geleverd worden aan EU- en niet-EU-landen. Deze webpagina toont je alles over factureren naar het buitenland.
4) Enkele voorbeeldfacturen
Om je alvast op weg te helpen kan je hier een voorbeeld van een verkoopfactuur terugvinden naargelang die voor u van toepassing kan zijn:
Publicatiedatum: 1 september 2017